maanantai 28. tammikuuta 2008

Visiosta visioon - etälukiosta verkkokurssiin

Ensimmäinen visio vuodelle 2006, vuonna 1996

Keväällä 1996 annoin Siilinjärven lukion filosofian opiskelijoille tehtäväksi rekonstruoida käsite koulu vuonna 2006. Oppilaiden esityksissä nousivat keskeisiksi käsitteiksi kotikoulu ja tietoverkko. Osa opiskelusta ja kokeiden suoritus tapahtuisivat kotoa käsin tietoverkon välityksellä. Opiskelu tässä koulussa olisi vapaamuotoisempaa ja oppitunnit eivät olisi vakiomittaisia. Opettajat vaihtuisivat, eri alojen asiantuntijat kävisivät luennoimassa oppilaille ja tietokone korvaisi osaksi opettajan työtä.


Solmukohtia ja itseohjautuvuutta avoimessa oppimisympäristössä 1997

Aloitin syksyllä 1996 etälukion oppimateriaalin tekemisen fysiikkaan. Laadin käsikirjoituksia radio-ohjelmiin yhdessä kollegan kanssa ja teimme nauhoituksia Yleisradion Kotkankallion studiolla. Teimme myös yksinkertaisia www-sivuja. Oppimateriaalisia teimme erityisesti kurssin vaikeimpiin osioihin eli solmukohtiin. Vuoden 1997 opettajien koulutuksissa olivat avainsanoja opiskelijoiden itseohjautuvuus ja avoin oppimisympäristö. Itseohjautuvuuteen kuuluu varsinaisen opiskelun lisäksi oppimisprosessin itsenäinen ohjaaminen, opintoja koskevien ratkaisujen tekeminen ja jatkuva reflektointi. Avoimessa oppimisympäristössä opiskelu ei ole aikaan ja paikkaan sidottu. Esimerkiksi etälukio soveltuu hyvin vuorotyöläisille, pienten lasten vanhemmille, pitkien matkojen päässä asuville ja tietenkin niille, jotka kokevat oppitunneilla istumisen raskaana.

Etälukio käynnistyi syksyllä 1997 vielä vahvasti kirjeopistotyyliin. Ohjauksessa käytettiin sähköpostia ja Opetushallituksen sivuille alkoi pikkuhiljaa tulla verkkopohjaista oppimateriaalia. Opiskelijoille lainattiin kannettavia tietokoneita. Tarkka opiskelijan profiilin määrittely kuului asiaan: Tyypillinen etälukiolainen meidän koulussamme on noin 36-vuotias kuopiolainen nainen, joka työskentelee julkisella sektorilla. Hänellä on takanaan opistoasteen ammatillinen tutkinto ja peruskoulutuksena on joko peruskoulu, keskikoulu tai keskeytynyt lukio. Hänellä on kotona tietokone käytettävissä, mutta ei Internet-yhteyttä eikä sähköpostia. (kysely infoissa 26.8.1997 ja 25.8.1998).


Opettaja ohjaajana ja Lotus LearningSpace 1998

Keväällä 1996 kuulin puhuttavan virtuaalilukiosta ja pelkästään tietoverkkoihin perustuvasta opetuksesta sekä koesuoritusten vastaanottamisesta. Parin vuoden päästä keväällä 1998 kirjoitin, että onneksi rakennamme etälukiota emmekä virtuaalilukiota. ”Oppilaan ja ohjaavan opettajan on kohdattava toisensa myös tietoverkko-opetuksessa. Heidän välilleen on synnyttävä luonnollinen kommunikointi, jolloin oppiminen edistyy oppilasta tukevassa sosiaalisessa ympäristössä.” Lisäksi perustelen opettajan asemaa. Opettajan rooli ohjaajana, kannustajana opiskeluprosessin eteenpäin viejänä on kiistaton.

Verkko-opetuksen käynnistyminen oli hidasta mutta kankeaa. Lotus LearningSpace ja siihen liittyvä Ellu-palvelin otettiin käyttöön vuonna 1998. LearningSpace olikin sitten pitkään opettajien tietotekniikkakoulutuksen kestoaihe. Tein Lotukseen ensimmäiseksi filosofian ykköskurssin. Tämän kurssin runko on säilynyt käyttökelpoisena jo kymmenen vuoden ajan.


Tieteiden kuningatar ei viihdy virtuaalilukiossa 1999

Tieteiden kuningatar matematiikka haluaa tarjota elämyksiä Sinulle! Käytetystä mainoslauseesta huolimatta matematiikan opiskelu ei ole ollut kovin suosittua etälukiossa. Etälukioprojektissa on tarkoitus ottaa käyttöön uusia oppimisvälineitä kuten tietoverkkoja. Näin etälukiokokeilun aikana tietoverkkojen käyttö matematiikan oppimisessa on ollut melko vähäistä. Matematiikan etäopiskelussa korostui perinteisten oppimiskanavien käyttö. Lähiopetus arvostettiin tärkeimmäksi oppimiskanavaksi. Sitten tulivat oppikirja ja opettajan antama esimerkkimateriaali. Tältä osin voi todeta, että kurssin opettajan työtä arvostettiin. Edellisestä voidaan vetää se johtopäätös, että matematiikan opiskelu ei onnistu virtuaalilukiossa. Tällä lukiomuodolla tarkoitan pelkkään tietoverkkomateriaaliin pohjautuvaa matematiikan opiskelua. Tietokone ja -verkot ovat vain osia muitten oppimiskanavien joukossa ja oppimisen apuvälineitä.


Varovaisesti verkkoon ja keskitetty ohjaus käyntiin 2000

Kevään 2000 etälukioarvioinnin mukaan opettajat kokivat tarvitsevansa tietotekniikan peruskoulutusta. Heidän mukaansa opiskelijat lukevat asian mieluummin kirjasta kuin verkosta. Opettajat eivät opettaisi mielellään kokonaisia kursseja Internetin kautta. Mutta etälukio on toimiva opiskelumuoto ja sillä on markkina-arvoa aikuislukiossa. Etälukion kehittämisideoiksi mainitaan valinnaisaineiden ohjauksen keskittäminen Itä-Suomen osalta eri kouluihin (erikoistuminen), yhteistyön lisääminen (erityisesti aineenopettajat) ja radiotutoroinnin käynnistäminen (digitaalinen radio ja -TV).

Syksyllä 2000 aloitettiinkin Itä-Suomen aikuislukioiden välillä laaja yhteistyö. Valinnaiskursseja otettiin keskitettyyn ohjaukseen. Itse ohjasin aluksi fysiikan, fysiikan ja matematiikan kursseja käyntiin lähteneen Itä-Suomen etälukioverkon opiskelijoille.


Staattisia kurssipohjia 2001

Opettajat tuottivat Itä-Suomen etälukioverkon kurssipohjia Lotukseen projektivuosina 2000-2003. Kelvollisen kurssin tuli sisältää mm. opiskeluohjeita, aikataulun, opiskelua edistäviä linkkejä, kurssikeskustelun ohjeineen, vähintään itse korjaavan testin. Lotus LearningSpace-kurssin laajuuden tuli olla vähintään seitsemän moduulia, joissa kaikissa tuli olla oppimista tukevaa ja ohjaavaa materiaalia. Samoihin aikoihin puhuttiin staattisista ja dynaamisista oppimateriaaleista. Staattinen kurssi tarkoitti pelkän oppimateriaalin verkkoon viemistä. Dynaamisuuteen kuului kommunikointi, verkkososiaalisuus, opiskelun prosessinomaisuus, itsearviointi ja verkko-oppimateriaalin jatkuva täydentäminen.


Erilaisia oppijoita keskitetyssä ohjauksessa 2002

Opiskelijat käyttävät ohjausta hyvin vaihtelevasti. Jakaisin opiskelijat käytön suhteen neljään ryhmään. Aktiiviset yhteydenottajat ovat kiinnostuneita kurssin sisällöistä ja heillä tuntuu olevan sisäinen motivaatio oppia. Vähemmän aktiivisten kysymykset kohdistuvat enemmän kurssisuorituksen teknisiin kysymyksiin. Jotkut puurtavat tarjotusta ohjauksesta huolimatta yksin. Sitten tulevat vielä kokeilijat ja keskeyttäjät. Eräät opiskelijat eivät halua istua koulun penkillä ja luulevat näin selviävän helpommalla. Mutta ohjatussakin omaan tahtiin opiskelussa tarvitaan työntekoa, aikaa ja energiaa. Joitakin opiskelijoita opiskelun vapaus valloittaa ja toisia ahdistaa.


Filosofian tähtitoteutus 2003

Etälukioristeilyllä 01.02.03 pidin esitelmän filosofian kurssin keskitetystä ohjauksesta Itä-Suomen etälukioverkossa. Jaoin kurssin toteutuksen viiteen osaan: ilmoittautuminen, alkuohjaus, opiskelun ohjaaminen, loppuohjaus ja palautteet. Loppuyhteenvedossa sovelsin Marxin filosofiaa: Verkkokurssin dialektiikka lähtee perinteisen kurssin pohjalta. Ristiriitojen purkautuessa päästään korkeammalle tasolle. Tavoitteena on yhteisöllinen verkkokurssi. Oppija työskentelee yhdessä toisten kanssa yleisesti hyväksyttyjen päämäärien (=oppimisen) hyväksi.


Vihdoinkin verkkokurssi ja ISOttelu 2004-2007

Syksyllä 2004 pidin filosofisen etiikan koulutuskurssin Moodlessa. Parikymmentä opiskelijaa kävi vilkasta keskustelua verkossa ja palautteli säännöllisesti oppimistehtävänsä. Oli helppo ja innostavaakin antaa palautetta uuteen oppimisalustaan. Opiskelijatkin olivat nopeasti päässeet sisälle verkko-oppimiseen. Opetus- ja oppimistapahtumassa oli mukana sosiaalinen ja vuorovaikutteinen näkökulma. Erityisesti kommunikointi sekä palautteen ja arvioinnin antaminen verkossa toimivat todellisen verkkokurssin mukaisesti.

ISOverkosto oli alkanut. Lotus vaihtui Moodleen. Lotus-kurssit purettiin oppimisaihioiksi ja vietiin ISOpooliin. Metatiedot syötettiin metatietoeditorilla ja poolilistat saatiin näkyviin. Keskitetty ohjaus vaihtui koulutuskurssien kautta maksullisiksi kursseiksi. Oppimateriaalin monimediaisuus johti mediapalvelimeen. Mutta vieläkin perinteinen koulutyö on voimissaan. Verkko-opetus on vain käyttökelpoinen ja vaihtoehtoinen tapa oppia uutta.


Toinen visio vuodelle 2012, vuonna 2006

2012 Kuopion aikuislukio tarjoaa laadukasta ja joustavaa verkko-opetusta kaikissa oppiaineissa aikuisille ja nuorille.

Ei kommentteja: