lauantai 15. syyskuuta 2007

Käsitteellistäminen verkossa

Oppiaineen opetus ja oppiminen perustuvat pitkälti käsitteisiin. Konstruktivismin ja kognitivismin ihanteiden mukaan tulisi käsitettä lähestyä ensin ennakkokäsitystä kartoittavalla kyselyllä. Sitten opiskelija itse rakentaa käsitteen. Ohjaava opettaja tekee yleistävän yhteenvedon. Tämän jälkeen käsitettä kentien laajennetaan, syvennetään ja sovelletaan. Se sijoitetaan oppijan muihin käsitteisiin sitomalla se ala-, ylä- ja rinnakkaiskäsitteisiin sekä pohditaan käsitteiden välisiä yhteyksiä.

Tällainen täydellinen käsitteen muodostuskierros ei onnistu luokassa eikä verkossa. Kurssien aikarajoitus ja sisältöjen laajuus estävät ainakin sen. Verkkokursseilla kannattaa pyrkiä ainakin osittain käyttämään opiskelijan kannalta aktiivista käsitteen muodostusprosessia. Sosiaaliset ja vuorovaikutukselliset työkalut edesauttavat tässä työskentelyssä. Oikeat kysymykset oikeaan aikaan herättävät mielenkiinnon ja ohjaavat käsitteen määrittelyssä. Ohjaavan opettajan rooli on merkittävä hänen viedessään prosessia eteenpäin. Hänen vastuulla on myös käsitteen yleistäminen sekä sen liittäminen opittavaan kokonaisuuteen.

Ei kommentteja: