maanantai 10. syyskuuta 2007

Kyseenalaistava ote verkkokursseilla

Filosofiasta kumpuaa hyviä opetuksellisia periaatteita. Omaa projektityötäni ajatellessani tuli tämä kyseenalaistaminen. Myös verkkokurssiohjauksessa on tärkeää suunnitella ja toteuttaa oikeantyppiisiä kysymyksiä. Kurssin suunnittelija sahaa kurssin kappaleiksi terävillä kysymyksillä ja kokoaa oppimistehtävien ja - materiaalin avulla siitä ehyen oppimiskokonaisuuden. Kyseenalaistava ote sopii sekä kurssin alkuun oppimisen aktivointiin, oppimisprosessin ohjaamiseen ja oppimisen arviointiin.

Aktivoivilla kysymyksillä herätetään kiinnostus asiaan ja suunnataan oppimista. Käsitteen opetuksessa tulee muistaa myös ennakkokäsityksiä kartoittavat kysymykset. Seuratessaan oppimisprosessia ohjaajan tulee tehdä prosessia eteenpäin vieviä kysymyksiä. Käsitettä opetettaessa kysymyksillä pyritään löytämään käsitteeseen eri näkökulmia ja käsitteen liittyminen muihin käsitteisiin. Kysymyksin on pyrittävä myös syventämään käsitteen ymmärtämistä ja lumaan sille käytännön sovelluksia. Oppimisen edistymistä on myös kontrolloitava sopivin kysymyksin.

Kurssin osion ja koko kurssin loppuvaiheessa on tärkeää esittää kokonaisuuksien oppimista kontrolloivia kysymyksiä. Loppuun liittyvät tietysti perinteiset koekysymykset ja kurssin arviointiin liittyvät kysymykset.

1 kommentti:

VirtuaaliAnu kirjoitti...

Martti, olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että hyvät kysymykset ovat oppimisen a ja o. Tekee ne kysymykset sitten opettaja tai opiskelija. Yhdessä ihmetellen ja vähitellen oivaltaen opiskelija parhaiten omaksuu opittavan asian.

yt Anu